Slnečná Madeira nie je len dovolenkovým rajom, ale už niekoľko rokov aj druhým domovom Celeste Buckingham – speváčky, ktorá si na slovenskej scéne vydobyla pevné miesto svojou výnimočnou hudobnou citlivosťou a neustálou chuťou objavovať nové umelecké obzory. Práve toto portugalské súostrovie v Atlantiku sa stalo tichým, no nesmierne silným katalyzátorom jej tvorivosti.
Najnovším dôkazom tejto inšpirácie je singel Soltane Ghalbha – interpretácia jednej z najslávnejších iránskych piesní, ktorá v podaní Celeste nadobúda nový, moderný rozmer, no zároveň si zachováva všetku emocionálnu hĺbku pôvodného diela.
Oživenie iránskej klasiky s poetickou dušou
Soltane Ghalbha je pieseň, ktorá má v iránskej kultúre výnimočné miesto. Vznikla ako titulná skladba k rovnomennému filmu a jej autorom je legendárny skladateľ Anoushiravan Rouhani, ktorého meno je v perzskej hudobnej histórii synonymom elegancie a romantiky. V pôvodnej verzii zaznela z úst mužského interpreta, no v priebehu rokov ju prespievali viacerí významní iránski speváci i speváčky.
Celeste Buckingham sa rozhodla tejto klasike vdýchnuť nový život – a to spôsobom, ktorý rešpektuje pôvodnú poetiku, no zároveň prináša osobnú výpoveď a súčasné aranžmány. „Iránčania majú nesmierne silný cit pre poéziu a lásku,“ prezrádza speváčka, pričom zdôrazňuje, že text piesne, hoci písaný z mužskej perspektívy, si zachováva univerzálnu platnosť práve vďaka tomu, že perzština nerozlišuje rody ani pády. Tento jazykový fenomén otvára dvere k interpretácii bez hraníc – čo je presne to, čo Celeste v hudbe vyhľadáva.
Nová séria, staré melódie v novom šate
Projekt Soltane Ghalbha nie je ojedinelý. Ide o druhý diel zo série, v ktorej sa Celeste rozhodla reinterpretovať tradičné iránske skladby. Tieto piesne, hlboko zakorenené v kultúrnej pamäti Blízkeho východu, získavajú v jej podaní nový, osobitý výraz. Pomáha jej v tom producent Matěj Vávra, s ktorým Celeste dlhodobo spolupracuje a ktorého cit pre detail a atmosféru posúva výsledok na profesionálnu úroveň.
Výsledkom je skladba, ktorá si zachováva nostalgické čaro, no zároveň oslovuje aj súčasného poslucháča – najmä tým, ako hladko prepája rôzne hudobné svety. V prípade Celeste totiž nejde len o hudobné experimentovanie. Každý tón, každý verš nesie emóciu a intimitu, ktorá dokáže preniknúť za hranice kultúr, jazykov i generácií.
Klip ako vizuálna poézia
S vydaním piesne prišla aj vizuálna podoba, ktorá opäť ukazuje, že Celeste Buckingham sa nebojí výtvarnej hĺbky a symboliky. Videoklip režíroval Martin Miko zo spoločnosti Illuminate Production, pričom samotný koncept vznikol v spolupráci s Tomášom Tomšíkom a Celeste. Klip nepracuje s konkrétnym príbehom, ale s emóciou, ktorú prenáša cez vizuálne elementy ako vietor, slnko a voda – symboly neuchopiteľnosti lásky, spomienok a túžby.
Natáčalo sa na troch miestach: v minimalistickom ateliéri Refinery Gallery v Bratislave, v prírodnom prostredí Ranča pri Striebornom jazere v Galante a digitálne efekty pomocou CGI technológie dotvorili celkovú atmosféru. Práve kombinácia prírodného a digitálneho sveta posilňuje kontrast medzi minulosťou a súčasnosťou, medzi tým, čo bolo napísané kedysi, a tým, ako to dnes cíti Celeste.
Plány plné hudby a nových svetov
Aj keď sa môže zdať, že Celeste Buckingham sa vydáva na cestu objavovania výlučne východných melódií, realita je ešte zaujímavejšia. Speváčka má už teraz pripravené nové projekty, medzi ktorými bude aj anglický singel, plánovaný na máj. Hudobne chce pokračovať v rozvíjaní iránskej línie, no zároveň nezabúda na svojich fanúšikov doma na Slovensku a vo svete.
Jej tvorba je dôkazom toho, že nezáleží na tom, odkiaľ pochádzame, ale ako hlboko cítime. V hudbe Celeste sa kultúry nebijú, ale dopĺňajú – v dialógu, ktorý znie síce v perzštine, no rozumie mu každý, kto sa už niekedy zamiloval.
Dotyk východu, hlas západu
Celeste Buckingham si svojím najnovším singlom Soltane Ghalbha opäť raz upevňuje pozíciu výnimočnej umelkyne, ktorá sa nebojí experimentovať s kultúrnymi archetypmi, jazykmi ani emóciami. Jej hlas je mostom medzi svetmi – perzským, americkým, slovenským – no v konečnom dôsledku hovorí najmä jazykom srdca. V dobe, keď sa svet zdá byť čoraz viac rozdelený, prináša jej hudba pripomienku, že umenie vie zjednocovať. A to je dar, ktorý sa len tak nevidí.