V rámci celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka sa opäť potvrdili veľké rozdiely vo vedomostiach medzi regiónmi, pričom významnú úlohu zohráva aj socioekonomické prostredie.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) zverejnil výsledky testovania 9 žiakov 9. ročníka základných škôl, 4. ročníka gymnázií a tanečných konzervatórií s osemročným vzdelávacím programom a 1. ročníka stredných škôl s päťročným vzdelávacím programom. Testovanie 9 2024 absolvovalo viac ako 47-tisíc žiakov na 1 641 školách, pričom sa v riadnom termíne zúčastnilo 47 485 žiakov a v náhradnom termíne 266 žiakov.
Celkové výsledky a regionálne rozdiely
Priemerná úspešnosť v teste z matematiky bola 58,2 %, zo slovenského jazyka a literatúry 61,3 % a z maďarského jazyka a literatúry 63,9 %. Výsledky ukazujú značné regionálne rozdiely a zdôrazňujú vplyv socioekonomického statusu na výkony žiakov.
Minister školstva Tomáš Drucker k tomu povedal: „Výsledky tohtoročného Testovania 9 opäť ukázali nielen na celkovú úroveň vedomostí našich žiakov, ale aj na pretrvávajúce regionálne rozdiely a vplyv socioekonomického statusu na dosiahnuté výsledky. Našim cieľom je zabezpečiť, aby každý žiak, bez ohľadu na miesto svojho bydliska, mal prístup k rovnakým vzdelávacím príležitostiam.“
Výsledky Testovania 9 z matematiky
Testovanie z matematiky prebehlo na 1 640 školách, kde testovalo 47 328 žiakov. Dievčatá dosiahli priemernú úspešnosť 56,2 % a chlapci 60,1 %. Najlepšie výsledky v matematike dosiahli žiaci Bratislavského kraja s priemernou úspešnosťou 63,4 %. Naopak, najslabšie výsledky mali žiaci Banskobystrického kraja s úspešnosťou 65,2 %.
Výsledky Testovania 9 zo slovenského jazyka a literatúry
V teste zo slovenského jazyka a literatúry sa testovalo 44 922 žiakov na 1 512 školách. Dievčatá dosiahli priemernú úspešnosť 64,2 % a chlapci 58,6 %. Najúspešnejší boli žiaci Bratislavského kraja s priemernou úspešnosťou 64,2 %, pričom výsledky v Košickom a Banskobystrickom kraji boli mierne nižšie než celoslovenský priemer.
Vplyv socioekonomického statusu
Z výsledkov je zrejmé, že socioekonomické prostredie má výrazný vplyv na výkony žiakov. V oblastiach s vyšším podielom žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo rodín poberajúcich príspevok v hmotnej núdzi boli výsledky podpriemerné. Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia a žiaci z rodín v hmotnej núdzi riešili správne približne o 10 až 11 úloh menej ako zvyšok populácie.
Výsledky Testovania 9 2024 potvrdilo dôležitosť zamerania sa na znižovanie regionálnych rozdielov a podporu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ministerstvo školstva má v pláne realizovať program zmien, ktorý zahŕňa 40 projektov zameraných na zlepšenie výsledkov v celom vzdelávacom systéme. Cieľom je, aby každý žiak, bez ohľadu na miesto svojho bydliska, mal prístup k rovnakým vzdelávacím príležitostiam.
Kompletné výsledky nájdete na stránke Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže