Rebecca F. Kuang, úspešná autorka historických fantasy románov, opäť prekvapuje svojou najnovšou knihou Yellowface, ktorá sa výrazne líši od jej predchádzajúcich diel. Ide o provokatívny a napínavý príbeh, ktorý skúma témy rasizmu, plagiátorstva a kultúrneho privlastnenia, a to všetko na pozadí literárneho sveta, kde nie je všetko tak čisté, ako sa zdá.
Obsah článku
Hlavnými postavami sú June Haywardová a Athena Liu, dve bývalé kamarátky zo štúdií kreatívnej tvorby. Zatiaľ čo Athena žne úspech za úspechom a je obľúbenkyňou literárnej kritiky, June sa neustále borí so smolou a neúspechmi. Ich priateľstvo je skôr súťažou, než úprimným vzťahom. A práve tu sa začína nečakaný zvrat, ktorý dodáva príbehu silnú dávku napätia a drámy.
Nečakaná smrť a morálny pád
Jedného dňa sa June stane svedkom Atheninej náhlej a tragickej smrti. V tomto momente nastáva v jej živote nečakaná zmena – impulzívne sa rozhodne ukradnúť práve dokončený rukopis, ktorý Athena napísala. Ide o dielo o nedocenenom prínose čínskych robotníkov počas prvej svetovej vojny, čo je téma, ktorá má potenciál získať uznanie nielen literárnych kruhov, ale aj širšej verejnosti.
June vidí v tomto rukopise šancu na slávu a úspech, po ktorom tak veľmi túži. Zmanipuluje skutočnosť a vydá sa za autorku tohto majstrovského diela. Avšak, ani premyslená stratégia a snaha zatajiť pravdu nestačia na to, aby sa nevyplavili dôkazy o jej podvode. Časom sa začínajú objavovať stopy, ktoré vedú k jej odhaleniu.
Satira na literárny svet a otázky kultúrneho privlastnenia
Yellowface je nielen dynamickým trilerom, ale aj ostrým satirickým pohľadom na literárny svet, v ktorom sú vydavatelia ochotní prehliadať etické otázky, pokiaľ ide o finančný zisk. Kuang tu kriticky poukazuje na neviditeľné pravidlá literárneho priemyslu a naráža na problémy rasizmu, kultúrnej akceptácie a plagiátorstva. Kniha skúma, čo znamená vlastniť príbeh, a kto má právo rozprávať určité príbehy – najmä keď sa dotýkajú marginalizovaných skupín.
Výrazným prvkom je aj otázka kultúrneho privlastnenia, keďže Athena bola čínsko-americkou autorkou a jej dielo tematizovalo skúsenosti jej predkov. June, ktorá nemá žiadny kultúrny ani osobný vzťah k tejto téme, si však privlastní Athenin rukopis a prezentuje ho ako svoj vlastný. Táto etická dilema dodáva príbehu hlboký morálny rozmer, ktorý núti čitateľov zamyslieť sa nad otázkami autenticity a pravdy v literárnom prostredí.
Kritika a ohlasy na Yellowface
Yellowface získala od vydania mnoho pozitívnych ohlasov. Literárni kritici ju označujú za provokujúcu a znepokojujúcu. Vyniká nielen z hľadiska svojej témy, ale aj preto, že ide o knihu výrazne odlišnú od predchádzajúcich diel Rebeccy F. Kuang. Autor, ktorý v minulosti zaujal fantasy sériou Maková vojna a historickým románom Babel, tentokrát ponúka príbeh, ktorý spája napätie a morálnu dilemu s kritikou súčasného literárneho sveta.
Stephen King, slávny spisovateľ hororov a trilerov, nešetril chválou: „Skvelé čítanie. Zločin, satira, horor, paranoja, otázky kultúrneho privlastnenia. Výborný príbeh, ktorý sa ťažko odkladá a ešte ťažšie je naň zabudnúť.“ Týmto vyjadrením vystihol podstatu knihy, ktorá balansuje na hranici medzi thrillerom a ostrou kritikou spoločnosti.
Yellowface je pre Kuangovou istým spôsobom odrazom jej spisovateľského rastu a premeny. Sama tvrdí, že pre ňu bolo vždy dôležité, aby každá kniha, ktorú píše, bola unikátna. „Nikdy nehrám dvakrát na tom istom ihrisku,“ vyjadrila sa autorka o svojej tvorbe, pričom o Yellowface hovorí ako o svojom opus magnum – diele, ktoré predstavuje vrchol jej doterajšej tvorby.
Kniha, ktorá zaujme
Rebecca F. Kuang prináša s Yellowface knihu, ktorá vyniká nielen svojím napätím a dynamikou, ale aj hĺbkou a aktuálnosťou svojich tém. Čitateľov zaujme nielen samotný príbeh krádeže rukopisu, ale aj širší pohľad na literárny svet, ktorý Kuang odhaľuje. Kniha provokuje otázky o etike, kultúre a pravde v umení a je isté, že sa o nej bude hovoriť ešte dlho po jej prečítaní.
Pre tých, ktorí hľadajú niečo viac než len jednoduchý príbeh, je Yellowface dielom, ktoré ponúka napínavú zápletku s hlbokými morálnymi otázkami, ktoré rezonujú v dnešnej dobe viac ako kedykoľvek predtým.